torstai 29. syyskuuta 2016

Lontoo

Kävin pyörähtämässä Lontoossa viime viikonloppuna (22.9-24.9.16). Matkan tarkoituksena oli käydä juhlistamassa ukin 85-v syntymäpäiviä.

Päivä 1

Isovanhempani sekä äitini matkustivat Lontooseen päivää ennen minua, sillä yliopistolla oli seminaari, joka oli käytännössä pakollinen kurssin suorittamisen kannalta. Hyppäsin siis torstaina koululta suoraan bussiin kohti lentokenttää ja sieltä lensin Tanskan kautta Heathrowin kentälle. Jopas oli muuten turvatoimet! Tanskassa vaihtolennolle päästäkseen piti mennä terminaalissa toiseen isoon halliin. Halliin päästäkseen täytyi mennä automaattisen passintarkastuksen läpi, jossa piti näyttää passia automaattiseen lukijaan, jonka jälkeen pääsi välitilaan. Seuraava etappi oli sitten kamera mihin piti katsoa päästäkseen sitten itse halliin, josta lähti koneita Lontoon lisäksi muun muassa Aasiaan. Itse portilla oli vielä kertaalleen passin ja lipun tarkastus. Lontoossa sitten oli tietysti vielä manuaalinen passintarkastus maahan päästäkseen. Oli kieltämättä turvallinen olo.

Hotelli (Kensington West) sijaitsi West Kensingtonissa. Äitini oli minua metroasemalla vastassa ja hän johdatti minut sitten hotellillemme. Hotellimme oli pieni, mutta ihan siisti. Tosin löysimme edellisen asukkaan korviksen lattialta, joka sai meidät ajattelemaan huoneiden imurointivälien tiheyttä.

Menimme isovanhempien huoneeseen nostamaan maljat synttärisankarin kunniaksi ja ehdimme siinä rupatella ehkä noin 20 minuuttia, kunnes piti lähteä keskustaan lunastamaan lippuja musikaaliin. Hyppäsimme metroon ja saavuimme Piccadilly Circukseen. Lunastimme liput teatterista, muttemme kerenneet syömään mitään, sillä aikaa olikin yhtäkkiä vierähtänyt sen verran, että esitys alkaisi puolen tunnin kuluttua. Ostimme sittten purkin sipsejä sekä lasit viiniä ja istahdimme teatterin penkeille odottamaan näytöksen alkua.

Musikaali "The Phantom Of The Opera" Her Majesty's teatterissa oli upea! Esitys sai minut tuntemaan suuren skaalaan tunteita ja jätti minut aivan mykistyneeksi esityksen jälkeen. Aivan fantastinen kokemus!

Piccadilly circus

Päivä 2

Seuraavana päivänä olimme päättäneet viettää päivän erillämme. Minä olin äidin kanssa ja isovanhemmat olivat keskenänsä. Tämä siksi, että mummilla oli jalka niin kipeä ettei hän pystynyt kävellä pitkiä matkoja, eikä hän halunnut olla kuulemma hidasteena. Olisi minulle käynyt kyllä ihan vain yhdessä olokin, mutta näin he olivat päättäneet, joten näin tehtiin.

Meillä oli herätys kahdeksalta aamulla, joten pääsimme aloittamaan päivän ajoissa. Ihan ensimmäiseksi oli meidän saatava aamupalaa, jota hotellimme ei tarjonnut. Menimme läheiseen kahvilaan, joka tarjosi erittäin maistuvat Englantilauisen aamupalan. Voi että se oli hyvää!

Vatsat kylläisenä lähdimme kohti British museota. Museon lähettyvillä oli aivan ihana leimakauppa, jossa vietimme pienen tovin. Sieltä lähti molempien mukaan muutama leima sekä tarroja. Olemme äidin kanssa molemmat aika käsityöhulluja. Itse pysyttelen vain skräppäyksessä, kun taas äitini tykkää ommella, neuloa, virkata ja vaikka sun mitä.

British museo oli hieno ja valtavan kokoinen paikka. Siellä pitäisi viettää oikeasti koko päivä, että saisi kunnolla näyttelyistä kaiken irti. Me kiersimme museota muutaman tunnin, ja olen erittäin tyytyväinen museon tarjontaan. Museohan on ilmainen (poislukien maksulliset muuttuvat näyttelyt, joihin me emme nyt menneet). Upeinta ehkä oli nähdä Rosetta-stone ja Egyptiosio.

Rosetta-kivi
Minä ja Moai

Museon jälkeen kävimme katsastamassa Big Benin ja London Eyen. Sitten olikin jo aika palata hotellillemme, sillä olimme sopineet yhteisestä illallisesta isovanhempieni kanssa.

Illalliselle menimme ihan vain lähiravintolaan, joka tarjosi maittavan argentiinalaisen pihviaterian minulle ja vähän kevyempää sapuskaa muille. Oli mukava hengähtää yhdessä pöydän ääreen ja jutella päivän tapahtumista. Kello oli vasta kahdeksan illalla, kun me jo vetäydyimme omiin huoneisiimme. Porukka oli sen verran väsynyttä, ettei mitään sen kummempaa illanviettoa haluttu järjestää.

Päivä 3

Kotiinpaluupäivä. Olimme keskustassa jo ennen aamuyhdeksää. Minä ja äiti menimme tallustelemaan Hyde Parkiin. Puiston kukat kukkivat ja aurinko lämmitti mukavasti. Tunnelma oli rauhallinen ja idyllinen vaikka olimmekin keskellä Lontoota. Puistossa oli oma hiekoitettu tie ratsastajille, ja puistossa juoksenteli koiria vapaana.

Menimme aamukävelyn jälkeen kauppakeskus Harrodsiin. Kuuluisa kauppakeskushan on jo itsessään nähtävyys. Mukaan tarttui pari suloista, mutta törkeän kallista joulukoristetta.

Äiti Harrodsin "Egyptihuoneessa"

Oli muuten erikoista huomata, että Lontoossa poliisi kantaa rynnäkkökivääreitä kaduilla. Oli pysäyttävä kokemus huomata olevansa "face to face" kahden poliisin kanssa joilla oli rynkyt rinnallaan suoraan silmien edessä. En ennättänyt ottaa kuvaa, mutta tässä "hauskempi" kuva poliisista Lontoon katukuvassa.

Menimme lentoasemalle kaikki samaa matkaa, sillä lentomme lähtivät samoihin aikoihin noin klo 16:30. Matkakumppanini halusivat olla kentällä ajoissa, joten olimme kentällä jo kaksi tuntia ennen koneeseen pääsyä. Harmiksemme lentomme lähti eri terminaaleista, joten minun piti viettää aikaa itsekseni. Tosin minulle uutena lentokenttäkokemuksena Heathrow tarjosi mielenkiintosia kauppoja, joiden avulla sain kuin sainkin kaksi tuntia kulutettua aika mukavasti. :)

Olipa mukava pyrähdys Lontoossa. Seuraava matkakohde onkin sitten Liverpool, johon minä ja Kristian suuntaamme kolmen viikon kuluttua katsomaan Liverpool-Manchester United jalkapallomatsi. Sitä odotellessa. :)

1. Kiitos ihanasta matkaseurasta! Olipa kiva lukea tama päivitys ja samalla elää matka uudelleen.

2. Olisi kiva kuulla lisää elämästäsi. :) Mitä kaikkea sinulle kuuluu pitkästä aikaa. :)