perjantai 25. lokakuuta 2013

Å Lære.

Nyt sitten ollaan virallisesti suorittammassa A2 tasoa. Mukavaa, että on ohitettu jo ns. alkeet ja yksi kokonainen kynnys. Ensi toukokuussa pääsen sitten näyttämään kynteni kokeessa A2/B1. A1 koe meni minun osaltani todella loistavasti. Koe oli helpompi mitä olin kuvitellut. Sain pari pistettä vajaa täydet. Olihan niitä virheitä toki, mutta kokeessa niitä ei laskettu. Seuraavassa kokeessa sitten tarkastellaan oikeinkirjoitusta enemmän. Tässä kokeessa ideana oli lähinnä, että ymmärränkö kysymyksen ja osaanko siihen ymmärrettävästi vastata. Ensi keskiviikkona on viikottainen kappale-koe. Tähän kokeeseen tulee opetella kirjasta Pä vei, kappaleet 7,8 ja 9. Aihealueina kauppa ja vaatetus, sää ja ilmasto sekä juhlapäivät ja uskonto. Tässä on nyt sitten mukavasti koko viikonloppu aikaa päntätä.   

Keksin hyvän tavan kehittää oppimistani. Moni norjankielen sana on minulle melko vaikea opetella. Sanat ovat muodostettu niin eri lailla mitä suomenkielen sanat. Paljon peräkkäisiä vokaaleja mihin en ole suomen kielessä tottunut. Noiden sanojen opetteluun ei auta muu kuin pänttäys. Nyt olen keksinyt, että ostamme Kristianin kanssa kotiimme liitutaulun. Laitan liitutaulun keittiön seinään, joten näen heti aamusta alkaen taulun useaan otteeseen päivän aikana. Keittiö on yksi lempihuoneistani jääkaappeine ja herkkuhyllyineen. Kirjoitan taululle vaikeita sanoja, jotka näen ja luen ääneen useaan otteeseen päivän aikana. Ehkä tämä saa oppimisreaktion aikaiseksi nopeammin ja miellyttävämmin kuin sanan tuijottaminen vihkosta useaan otteeseen sitä kumminkaan muistamatta. Nyt mietinnän alla, että mistähän suloisia liitutauluja löytyy.


4 kommenttia:

  1. Vessan seinään paperiin niin siinä pänttäät kun istut kun ei muutakaan tekemistä ole... ;-)
    Marja

    VastaaPoista
  2. Mä olen kanssa sitä miettinyt, mutta kun ei vaan niin kovin pitkiä aikoja tule siellä oikein vietetyksi. Miehillä tuntuu olevan taipumusta viettää istuinnoillaan sen puoli tuntia, mutta mua ei huvita siellä viettää enempää aikaa kun tarvis :D

    VastaaPoista
  3. Moikka! Pakko kysyä, että ootko ollu tyytyväinen norjalaiseen opetukseen ja opettajiin? Mä lopetin kielikoulun aikoinaan kesken, kun tuntui että sen laatu oli tosi matalalla tasolla. Läksyjä ei tullut ollenkaan ja lopulta osallistuin kielikokeeseen (oisko ollu norskpröve3) kotiopiskelun avulla.
    Se että kotikielenä on norja auttaa hurjasti kielen oppimiseen!

    VastaaPoista
  4. Moi
    Mä olen kyllä tosi tyytyväinen. Täällä Kristiansandissa oli kaksi vaihtoehtoa, joista valitsin Kongsgård skolesenterin, sillä olin siitä kuullut kehuja. Toisesta vaihtoehdosta (yksityinen koulu, jonka nimeä en edes tiedä) olin kuullut paljon taas huonoa. Olen kouluuni kovin tyytyväinen! Opettajani on ihanan pirteä nuori nainen ja luokkatoverini mahtavia. Opettaja vaikuttaa tosi pätevältä. Saamme paljon materiaalia koulusta ja mielestäni opetuksen taso on hyvää. Koulu on tosi kallis ei-pakolaiselle, mutta on se sen arvoinen. Meillä on viikottaisia testejä, joissa opettaja pystyy seuraamaan meidän tasoa ja näin tietää missä pitää opettaa meitä lisää. Lisäksi on mahdollisuus jäädä tukiopetukseen kerran viikossa koulun jälkkeen. Lisäksi meillä on kertaviikkoinen ilmainen ja vapaa-valintainen kielioppitunti, jota en itse ole käyttänyt. Osa luokkalaisistani kyllä. Ovat tyytyväisiä. :)

    VastaaPoista