sunnuntai 28. heinäkuuta 2013

Helsinkiä turistinäkökulmasta

Perjantaina tarkoituksenamme oli näyttää Tor Olelle Helsingin päänähtävyydet. Eihän sitä voi viettää yli viikon reissua Suomessa ja Helsingissä ilman, että näkee Tuomiokirkkoa saati Suomenlinnaa.

Heräilimme ajoissa ja suuntasimme kohti Helsingin kauppatoria. Mia liittyi seuraamme ja etsimme hyvää aamupalatelttaa. Olimme ehkä hieman liian myöhään liikkeellä, sillä torilla oli jo lounastarjoilut käynnissä. Yllättävän vaikea löytää houkutteleva kahvila, joka myy jotain muutakin kuin lihapiirakoita, munkkeja sun muita ravaisia leivoksia. Löysimme kuitenkin kojun nimeltä Kökken. Kahvi oli pahaa ja seissyttä, mutta sämpylä jonka tilasin oli ihan ok. Ensi kerralla Espan Kappeliin aamupalalle.

Aamupalan jälkeen kiersimme toria ja Tor Ole löysikin täydellisen tuliaisen kotiin vietäväksi. Hän osti Suomalaisena käsityönä tehtyjä veitsiä kaksi kappaletta. Toiseen veitseen hän kaiverrutti partioystävänsä nimen, jonka hän aikoo antaa hänelle rippikoululahjaksi. Veitsi oli valmitettu koivupuusta. Vaihtoehtoina oli myös poron luusta valmistettuja veitsiä, mutta ne taisivat olla hieman liian kalliita.

Itse löysin Suomi-aiheisen jääkaappimagneetin kotiimme vietäväksi sekä Helsinki-aiheisen kassin. Sitä kelpaa käyttää Norjassa esimerkiksi rannalle mennessäni. Olen huomannut ulkomaille muuttoni jälkeen kuinka isänmaallinen sitä oikeasti olenkin. En olisi uskonut, että olenkin oikeastaan aika ylpeä suomalaisuudestani. Harmi vain, että usein ulkomaalaisilla ja Norjalaisilla on käsitys suomesta kuinka paljon täällä on alkoholisteja ja alkoholia. Tottahan se on; suomalaiset eivät ole ikinä osanneet käyttää alkoholia oikein ja mielestäni valtion tulisi vain vieläkin tiukentaa alkoholilakia. Ihmiset kun eivät itse osaa rajoittaa omaa alkoholinkäyttöään, ja se monesti etenee ongelmaksi asti. Kumpi on voimakkaampi: tahdonvoima vaiko niin sanottu alkoholigeeni?

Torikierroksen jälkeen kipusimme katsomaan tuomiokirkkoa. Siitä onkin pitkä aika kun itse olen siellä viimeksi käynyt. Kävimme kirkon sisällä asti ihastelemassa kuuluisaa valkoista kirkkoa. Ulkopuolelta kirkkoa katsellessa voisi kuvitella sisäpuolen olevan upea, mutta seinät ovat melko tyhjät ja valkoiset, katot paljaat  ja ilman maalauksia. Kirkon sisäpuolta koristavat Suomen historian merkittävien henkilöiden patsaita ja kyllähän sisätilan avaruus tuo kirkkoon sen oman tunnelmansa.

Kaivopuiston benjihyppy

Suomenlinna

Hyppäsimme suomenlinnan lauttaan ja lähdimme kiertämään saarta ympäri. Olimme ottaneet pyyhkeet ja uimapuvut mukaan, mutta valitettavasti sää muuttui hieman viileäksi, ettei meitä tosiaan huvittanut mennä uimaan. Saarella oli paljon lintuja poikasineen ja sainkin napsittua muutaman hyvän kuvan. Minulla taisi olla kamerassa väärä asetus, sillä osa kuvista on tarkentanut väärään paikkaan mihin oli tarkoitus. Mutta tapani mukaan napsin sen kymmenen kuvaa per kohde, että aina sentään pari kuvaa onnistuu. Kävelimme myös suomenlinnan avovankilan ohi ja pari vankia olikin ulkona tupakalla. Voi olla, että taisin tuijottaa heitä hieman turhan pitkään. Kaipa he ovat tottuneet yleisöön, mutta toivonmukaan eivät kuitenkaan tunteneet oloaan kuin eläintarhan asukkaat.

Sukellusvene ja museo. 5e sisäänpääsy, joten jätimme tällä kertaa väliin.

Hylätty paatti sukellusveneen läheisyydessä.

Joutsenia ja hanhia

Suomenlinnan reissun jälkeen kävimme syömässä Hard rock cafessa, jossa minä ja Kristian söimme pihviateriat. Ateriat olivat ihan perus pihvi-ranskalaismättöä, mutta oli kyllä herkullista. Paikkahan on siis tunnettu hampurilaisistaan, mutta siitä oli liian pitkä aika kun olimme viimeksi syöneet kunnon pihviä. Ruoan jälkeen tapasimme Anssin ystävineen ja menimme hakaniemen ravintola-laivaan parille oluelle. Ja siitä jatkoimme Helsingin yöhön.