tiistai 11. kesäkuuta 2013

Luokkaretki

Tästä reissusta on vierähtänyt jo viikko, mutta päivitän silti sen mitä muistan ja jaksan. Edessä on kirjoiteltavaa koko viikon verran ja postattavana monen monta kuvaa viikon varrelta. Viikko ollut kiireinen, mutta todella mahtava.

Kyseessä oli luokkaretki kouluni kanssa. Paikalle oli tulossa tosin monta luokallista väkeä koulustani. Muut luokat taisivat olla hieman edellä norjan kielen opiskelussa. Oma luokkani on vielä ihan aloittelijatasoa.

Anssin tultua Norjaan vierailulle päätin kysäistä teksitiviestillä opettajaltani josko olisi ok, että otan ystäväni retkelle mukaan. Retki oli nimittäin ilmainen ja Anssi pystyisi bussin sijaan ottamaan moottoripyöränsä käyttöönsä. Tämä oli opettajalle ok, joten aamulla kello kahdeksan maissa vein aamukahvin Anssille sänkyyn ja herättelin hänet ylös. Lähdimme moottoripyörällä koululleni ja ilmoittauduimme opettajalle. Espanjalaisella luokkalaisellani oli tytär mukanaan sekä opettajallani pieni vauva. Ulkona odotteli kaksi isoa tilausbussia, joihin muutama luokallinen maahanmuuttajia sulloutui. Me Annssin kanssa seurasimme busseja
moottoripyörän selästä.

Matka kohteeseen, eli Hellevikaan kesti noin 20 minuuttia. Kyseessä oli suosittu retkeilyalue. Siellä oli kaunis  metsäinen miljöö muutamine rantoineen ja grillausalueineen. Retken vetäjät kertoivat alueesta norjaksi, joten suurin osa jäi minulta ymmärtämättä, mutta onneksi en ollut ainoa. Aktiviteetteina meillä oli ensin polttopallon tapaisen pelin "Kanonball" pelailua sekä sen jälkeen jalkapalloa. Hauskaa oli ja Anssikin sai rohkeana poikana itsestään paljon irti. Hän olikin vastakkaisen joukkueen kärkipelaaja. Pelailun jälkeen kokoonnuimme rantaan, jossa retken sisältöön kuului tutustuminsta Norjan luontoon ja tarkemmin mereneläviin. Opas näytti meille pyydystämiään kaloja, rapuja, meritähtiä ja merilevää. Minusta oli ihan hauska seurailla bokseissa kipitteleveviä rapuja, mutta luokkalaiseni ei ollut asiasta samaa mieltä. Varsinkaan sen jälkeen kuin liukas kala hypähti hänen päällensä oppaan käsistä.

Merenelävien ihmettelyn jälkeen menimme grillaamaan ruokaa. Minun ja Anssin tapauksessa söimme aamulla tekemämme eväsleivät. Anssi sai tosin hampurilaisen luokkalaisetani, joka grillasi neljä vaikka itse niistä söikin vain kaksi kappaletta. Muutenkin ilmapiirissä oli todella rento ja antelias ilmapiiri. Ihmiset jakoivat eväitään keskenään ja nauttivat toistensa seurasta.

Evästauon jälkeen opas vei meidän kävelylle Hellevikan ympäristöön. Kiipesimme ylös kalliota pitkin ja hieman sääliksi kävi opettajaani sekä Espanjalaista luokkalaistani pienten lasten kanssa. Muut luokkalaiseni tosin auttoivat äitien lasukkujen kantamisissa. Maisemat olivat hienot ja ilma mitä parhain.

Minun ja Anssi kypärät pääsivät koekäyttöön

Retken jälkeen ajoimme pieniä mutkikkaita teitä takaisin kotiin päin. Kyseessä oli tosin Kristianin syntymäpäivä, joten kiiruhdimme ostoskeskukseen ostamaan murulleni lahjaa. Lahjaksi toisillemme olimme ostaneet jo autoradion, joten hän ei odottanut saavansa mitään muuta. Pakkohan minun oli silti mennä ja yllättää. Löysin ostoskeskuksesta kaksi mukavaa paitaa. Sinisen hupparin ja valkoisen neuleen.